В началото на учебната 2016/2017 година, учениците от 1„а“ клас с класен ръководител г-жа Олга Константинова се включиха в национален проект в платформата за учители и ученици eTwinning. В този проект участваха още 24 партньори от цяла България. В платформата бяха описани много игри по различни предмети, споделени много емоции, а снимките са доказателство за големия им успех. Играта е в основата при обучението и възпитанието на първокласниците и ако тази игра се обвие в най-подходяща форма, то обучението ще провокира, ще мотивира за лична изява, ще развива желание за сътрудничество и комуникация.
ЦЕЛИ:
- Да се провокира интереса на децата към различни области от живота;
- Да се стимулира развитието на критичното и самокритичното мислене, на творческите
способности на учениците/ децата;
- Да се формира положителна мотивация и положително отношение към ученето и
умствения труд;
- Да се формират умения за съвместна дейност и работа в екип;
- Да се формират умения за контрол и самоконтрол; отговорност, уважение и оценяване
успеха на партньорите.
ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ:
- Устойчиво желание за индивидуално и личнистно развитие;
- Пълноценно включване в учебния процес и свободното време на детето /ученика/ занимания и
игри;
- Училищният живот да стане по-привлекателен и желан за всеки ученик.
- Споделяне на опит и добри практики между учителите.
ЕТО И НАШИТЕ ИГРИ:
ТЪРСАЧИ НА САПУНЕНИ МЕХУРЧЕТА – дидактична игра по БЕЛ
На бялата дъска се залепват разноцветни кръгли картончета / сапунени мехурчета/, на които са записани звучни и беззвучни съгласни. Това са липсващи букви от думи. Всяко дете получава кръгло картонче, на което е записана дума, на която липсва буква. Децата държат своите сапунени мехурчета, на които са написани думи, с липсващи букви, например: бо…/б/; ро…/б/; заво…/д/; дро…/б/; и т.н.
Варианти:
- Може да се проведе индивидуално, особено с деца, които трудно осмислят тази граматична особеност на думите.
- Отборно. Напр. два отбора с по 5-7 играча. Всяки играч държи дума, всички са обърнати с гръб към дъската. По даден сигнал първите играчи се обръщат, прочитат си думата и залепват до съответната буква, после следващия и т.н. Който отбор свърши пръв, печели играта. Могат да се добавят и други правила.
„КОЛКОТО ПОВЕЧЕ, ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ“ – дидактична игра по математика
Предварително са подготвени флаш карти с написани задачи – събиране и изваждане до 20. Правят се две тестета с флаш карти – лесни задачи /със зелена звездичка/ и с повишена трудност /с червена звездичка/
Варианти:
- Индивидуално – Избират се двама играчи от отбори, например отбор момичета и отбор момчета. Започва се с първи играч. За една минута колко задачи ще реши. Измерва се броят на решените задачи на втория играч. Победител е този, който за 1 минута е решил най-много задачи.
- Отборно – като щафетна игра – познава отговор на задачата и се нарежда последен. Времето е също за 1 минута.
ТЪРСАЧИ НА САПУНЕНИ МЕХУРЧЕТА – дидактична игра по Околен свят
На дъската са залепени С.М, на които изписани четирите сезона: пролет, лято, есен, зима. Децата държат картончета с написани думи: цвете, кокиче, снежинка, лястовичка, пясък, лесена висулка, море, щъркел и т.н.
Очаквани резултати:
Соътнасяне на изписаните думи – белези към съответния сезон.
Предварителна подготовка:
Изрязване на 4 по-големи кръга за сезоните и еднакъв брой цветни по-малки кръгчета за всеки сезон, в който са записани думи-белези на сезоните.
Варианти: 1. Индивидуално
- Отборно /4 отбора/ – за всеки сезон, затова и броят на думите трябва да е еднакъв.
„ПУКАНЕ НА БАЛОНЧЕТА“ – дидактична игра по математика
На дъската е залепено кръгло картонче с цифра 10, например. Около него са залепени малки балончета, на които са записани задачи. Всяка задача, която не носи този отговор, се пука балончето.
„МАШИНА ЗА САПУНЕНИ МЕХУРЧЕТА“ – – дидактична игра по математика
Би било по-интересно да се играе отборно, играта е верижна.
1 играч – изважда от машината /кутия/ с.м. със задача и я подава на следващия играч/междувременно може да му подскаже отговора
2 играч – записва отговора и подава на трети
3 играч – проверява и подава на четвърти
4 играч – залепва на дъската
Първият играч вече е подал следващата задача на първия…..
Играе се до определено време. Може да се усложни операцията, като с получените отговори, например да направят някаква геометрична фигура.
Интерес за първокласниците представляваха и игрите публикувани от други училища.
Олга Константинова